Powierzchnia użytkowa poddasza

Na tym forum dyskusyjnym rozmawiamy o wszystkim co jest związane z programem Autodesk Revit Building.

Moderatorzy: marcinm, booszman, Andrzejj, pies, plabuz, Jakub Góralski, slaw

ODPOWIEDZ
Awatar użytkownika
Marek K
Posty: 172
Rejestracja: 05 wrz 2009, 16:43
Lokalizacja: wieś Polna
Kontaktowanie:

Powierzchnia użytkowa poddasza

Post autor: Marek K » 25 lip 2013, 19:51

Jak liczycie Revitem powierzchnię użytkową na poddaszu: w obrysie podłogi nie ma problemu, w skosach gdy > 220 cm = całość, pomiędzy 140 a 220 = 50%, < 140 pomijamy czyli 0. Kubaturę to liczyłbym ręcznie całość: rozłożyłbym na mniejsze bryły łatwe do policzenia i zsumował ręcznie.
Marek_K

Awatar użytkownika
kampoz
Posty: 157
Rejestracja: 12 lut 2010, 12:56
Lokalizacja: Poznań
Kontaktowanie:

Re: Powierzchnia użytkowa poddasza

Post autor: kampoz » 28 lip 2013, 06:19

We właściwościach poziomu poddasza (Level -> properties) jest opcja Computation Height - i tam ustawiasz na jakiej wysokości Revit liczy Tobie powierzchnie pomieszczeń. Na zrzucie widać, że powierzchnia jest liczona na wysokości 150cm, więc jest załatwione to, żeby Revit nie uwzględniał w obliczeniach powierzchni dla wysokości <150 (możesz oczywiście ustawić 140cm).
2013-07-28_0620_001.png
Co do reszty, to co mi przyszło do głowy tak na szybko:

a) robisz zestawienie powierzchni dla poziomu poddasza z ustawionym parametrem "Computation Height" na 140cm - zapisujesz powierzchnię.
b) zmieniasz parametr "Computation Height" na 200cm - zapisujesz powierzchnie
Różnicę pomiędzy wynikiem z punktu a) i b) dzielisz przez 2 i do wyniku dodajesz wartość powierzchni z punktu b)
To wszystko... :-)
Powodzenia

qn
Posty: 102
Rejestracja: 13 sie 2009, 20:21
Lokalizacja: Gdańsk
Kontaktowanie:

Re: Powierzchnia użytkowa poddasza

Post autor: qn » 28 lip 2013, 11:26

Mam wrażenie, że obywatel Pies miał na to metodę którą opisał na forum, ale niestety nie mogę znaleźć. Coś pamiętam, że tworzył osobne pomieszczenia dla pełnej wysokości i osobne pomieszczenia dla wysokości dla których powierzchnię dzieli się na pół, tworzył formuły i odpowiednio zestawiał. A może miałem zwidy?

Swoją drogą sam chciałbym znać jakiś dobry i wygodny sposób na zliczanie tej powierzchni.

qn
Posty: 102
Rejestracja: 13 sie 2009, 20:21
Lokalizacja: Gdańsk
Kontaktowanie:

Re: Powierzchnia użytkowa poddasza

Post autor: qn » 30 lip 2013, 15:52

Mam!

1. Na poddaszu rysujemy Room separation line dzieląc pomieszczenia na obszary o wysokości ponad 220cm, o wysokości od 140 do 220cm, oraz o wysokości poniżej 140cm.
2. Robimy wstępne zestawienie pomieszczeń, w którym definiujemy dwa nowe parametry:
- pierwszy, o nazwie "skos", typu "Yes/No"
- drugi, o nazwie Powierzchnia poddasza", typu "Area", dla którego definiujemy formułę IF (skos, Area/2, Area) co w tłumaczeniu na język ludzki oznacza: jeśli "skos" jest zaptaszkowany to "Powierzchnia poddasza" równa się "Area" podzielona na dwa; a jeśli "Skos" jest niezaptaszkowany, to "Powierzchnia poddasza" równa się "Area".
Oczywiście w zestawieniu dodajemy też standardowe pola: Numer, Department (będzie przydatny), Area, oraz nasze nowe "Skos" i "Powierzchnia poddasza".
3. Wracamy na rysunek poddasza, na którym wstawiamy pomieszczenia w poszczególne pola (powyżej 220 i od 140 do 220), nadając te same numery pomieszczeń w obszarach dotyczących tego samego pomieszczenia (oczywiście ignorujemy ostrzeżenie o tych samych numerach pomieszczeń). W ten sposób otrzymujemy po dwa pomieszczenia na pomieszczenie (lub więcej niż dwa w zależności od układu skosów).
4. Zaznaczamy pomieszczenia, które znajdują się w przestrzeni o wysokości od 140 do 220 cm i "ptaszkujemy" nasz nowy parametr "skos".
5. Zaznaczamy pomieszczenia które mają wysokość ponad 220cm i odptaszkowujemy "skos".
6. Pomieszczeniom na poszczególnych piętrach nadajemy numery korzystając z jednego z nieużywanych parametrów, ja do tego używam Department. I tak na przykład: wszystkie pomieszczenia na parterze mają department=0, pomieszczenia na poddaszu department=1.
7. Wracamy do zestawienia pomieszczeń, które teraz wystarczy odpowiednio sformatować:
7a: Sortujemy według parametru department w pierwszym rzędzie (ze stopką zliczającą sumy), oraz według numeru pomieszczeń w drugim rzędzie (bez stopki). Zaznacazmy zliczanie sumy ogólnej, oraz wyłączamy Itemize every instance.
7b: W zakładce Formatting zaznaczamy Licz sumy dla parametru "Powierzchnia poddasza".

I już. Powinno działać, jeśli wszystko jasno opisałem.

Oczywiście ma to swoje wady: trzeba zastosować etykietki nie wyświetlające powierzchni pomieszczeń, oraz trzeba ukryć dublujące się etykietki.
Załączniki
zestawienie.png

Krsytian1
Posty: 55
Rejestracja: 09 lut 2014, 20:22

Re: Powierzchnia użytkowa poddasza

Post autor: Krsytian1 » 02 mar 2014, 23:57

Ok, narazie wszystko ładnie ale wyjaśnij mi proszę ten punkt:
- drugi, o nazwie Powierzchnia poddasza", typu "Area", dla którego definiujemy formułę IF (skos, Area/2, Area)

Nie mogę znaleźć definicji formuły IF - nigdy z tego nie korzystałem i lekko się gubię.
Z góry dzięki

qn
Posty: 102
Rejestracja: 13 sie 2009, 20:21
Lokalizacja: Gdańsk
Kontaktowanie:

Re: Powierzchnia użytkowa poddasza

Post autor: qn » 03 mar 2014, 09:05

Pomyliłem się, powinienem napisać Calculated Value, nie parametr.
- drugi: calculated value, o nazwie "Powierzchnia poddasza", typu "Area", dla którego definiujemy formułę IF (skos, Area/2, Area). Reszta bez zmian.
Załączam rysunek. Teraz powinno być ok.
Załączniki
powierzchniapoddasza.jpg

Krsytian1
Posty: 55
Rejestracja: 09 lut 2014, 20:22

Re: Powierzchnia użytkowa poddasza

Post autor: Krsytian1 » 03 mar 2014, 16:23

Ok, teraz wszystko jasne:)
A możesz mi podpowiedzieć jak usunąć z zestawienia pomieszczenia "w skosach" czyli te dublujące numerację.
W moim zestawieniu noszą nazwę "Pomieszczenie" i jakiego bym filtra nie użył to i tak Revit wywala je z zestawienia nie uwzględniając ich w obliczeniach.

AndrzejZ
Posty: 146
Rejestracja: 22 kwie 2009, 17:16
Lokalizacja: Warszawa

Re: Powierzchnia użytkowa poddasza

Post autor: AndrzejZ » 03 mar 2014, 23:58

Mam na powierzchnie użytkową poddasza bardziej "polską" metodę.
- jeśli ścianki kolankowe poddasza są niższe od 140 cm linię separacji pomieszczeń umieszczam w miejscu gdzie wys. skosu wynosi 180 cm, czyli w połowie pomiędzy 220 a 140.
- jeśli ścianki kolankowe poddasza są wyższe od 140 cm linię separacji pomieszczeń umieszczam w połowie odległości pomiędzy wysokością 220 cm a licem ściany kolankowej.
Etykiety pomieszczeń i zestawienia podają Pu.
Pracy jakby trochę mniej :D , a przecież o to chyba chodzi.

qn
Posty: 102
Rejestracja: 13 sie 2009, 20:21
Lokalizacja: Gdańsk
Kontaktowanie:

Re: Powierzchnia użytkowa poddasza

Post autor: qn » 04 mar 2014, 09:12

Krystian1: w ustawieniach zestawienia w zakładce formatowanie można wyłączyć widoczność poszczególnych kolumn (można też to zrobić bezpośrednio, zaznaczając dowolne okienko kolumny która ma być niewidoczna - na pasku u góry pojawia się przycisk "ukryj kolumnę").

AndrzejZ: :shock: całą moją teorię zburzyłeś jednym krótkim wpisem :lol: Mogę tylko dodać, że Twoja metoda się nie sprawdzi w przypadku gdy 180cm jest niekoniecznie w połowie pomiędzy 140 a 220 czyli np. w dachach mansardowych. Ale wtedy wystarczy zrobić separację pomieszczenia w połowie między 140 a 220.

Podsumowując: Krystianie, nie męcz się, narysuj linię separacji pomieszczenia w połowie między 140 a 220. :lol:

Krsytian1
Posty: 55
Rejestracja: 09 lut 2014, 20:22

Re: Powierzchnia użytkowa poddasza

Post autor: Krsytian1 » 04 mar 2014, 22:33

Spokojnie - jakiś czas temu też wpadłem na te "180" - taka jakby czysta matematyka (a raczej jej gałąź - np geometria) :)
Ale... no właśnie. Napisałeś o wyłączaniu kolumn - to umiem ale nazwy pomieszczeń "Pomieszczenie", które ja chcę pominąć w tabeli są w WIERSZACH. Tu mam problem. Czy ja coś pokręciłem może z tym zestawieniem?

Krsytian1
Posty: 55
Rejestracja: 09 lut 2014, 20:22

Re: Powierzchnia użytkowa poddasza

Post autor: Krsytian1 » 04 mar 2014, 22:34

Co więcej - nawet jak odseparuję pomieszczenia do 180 to i tak w tabeli chcę podać obok siebie powierzchnię po posadzce jak i powierzchnię zgodnie z normą "140-220". To właśnie zagadnienie (grafika tabeli i jej funkcjonalność) spędza mi sen z powiek...

AndrzejZ
Posty: 146
Rejestracja: 22 kwie 2009, 17:16
Lokalizacja: Warszawa

Re: Powierzchnia użytkowa poddasza

Post autor: AndrzejZ » 07 mar 2014, 16:02

Gdybym czuł w sobie ten mus (ale nie czuję :) ), by mieć jedno i drugie w jednej tabelce w Revicie, której i tak nie mogę wstawić do opisu PB, to pewnie pokombinowałbym z wariantami "opcjami" projektu. Tzn. Jedne pomieszczenia np. podające pow. netto w opcji głównej a pomieszczenia podające pow. użytkową wraz z liniami separacji pomieszczeń w innej opcji. Ktoś kiedyś pisał na forum że można zestawić dane z kilku wariantów.

Awatar użytkownika
PijPiwo
Posty: 211
Rejestracja: 17 maja 2011, 22:31
Lokalizacja: Gdansk/Chicago

Re: Powierzchnia użytkowa poddasza

Post autor: PijPiwo » 07 mar 2014, 17:17

Krystian, nie wiem czy to jest to o co Ci chodzi (osobiscie nie uzywam takich zestawien), ale czy ta tabela to nie jest to o co pytasz? http://forum.procad.pl/viewtopic.php?f=1&t=19101#p32495
Pozdrawiam!

Krsytian1
Posty: 55
Rejestracja: 09 lut 2014, 20:22

Re: Powierzchnia użytkowa poddasza

Post autor: Krsytian1 » 09 mar 2014, 17:05

Wiesz no wygląda podobnie ale trudno się w niej jakoś odnaleźć na projekcie budowlanym.
Chodzi mi dokładnie o coś takiego:
Załączniki
pow użytkowa.jpg
pow użytkowa.jpg (107.23 KiB) Przejrzano 11599 razy

Awatar użytkownika
Marek K
Posty: 172
Rejestracja: 05 wrz 2009, 16:43
Lokalizacja: wieś Polna
Kontaktowanie:

Re: Powierzchnia użytkowa poddasza

Post autor: Marek K » 02 lip 2018, 03:59

Witam.
Coś może wyjaśniło się z liczeniem tej powierzchni. Ktoś wymyślił jak to robić najprościej. Analizowałem to forum, ten wą tek i nie bardzo rozumiem. Na jednym ze szkoleń widziałem taki "pomysł". Pomieszczenie poddasza było dzielone linią separacji na strefy: pomiędzy 1,4-2,20 m oraz powyżej 2,20. Pomyślałem sobie, że to fajny pomysł. W tabeli byłoby łacznie 5 kolumn z powierzchniami pomieszczenia. Trzy pierwsze podawałyby powierzchnię poszczególnych stref w czwartej można sumować wszystkie 3 i mamy netto a w piatej powyżej + 1/2 pomiędzy. Kolumny można ukrywać. Co prawda nie jest to full automat ale jak widzę w przykładach jest i tak postawienie ptaszka (wł/wył parametr) - ręcznie. Byłoby to pod kontrolą. Problem w tym, że nie wiem jak zrobić aby w jednym rzędzie wtabeli z numerem pomieszczenia pojawiły się te trzy kolumny podające powierzchnie w strefach. Mógłby ktoś podpowiedzieć?
Załączniki
Skosy podział na strefy.jpg
Podział kond na strefy.jpg
Marek_K

ODPOWIEDZ