płatwie zetowe

Na tym forum dyskusyjnym rozmawiamy o wszystkim co jest związane z programem Advance Steel.

Moderator: Tomasz Białek

thomas126
Posty: 84
Rejestracja: 09 paź 2017, 09:21

płatwie zetowe

Post autor: thomas126 » 05 mar 2018, 12:10

Witam, mam pytanko dotyczące płatwi z zetek. Z pewnych przyczyn nie mogłem skorzystać z makra płatwi. Rozstawiałem płatwie ręcznie w wybranych miejscach. Odsunąłem je o 5 mm od rygla. I teraz zaczynają się schody:
1. Jak zrobić żeby podzielić płatwie w przęsłach (to wiem) i dać wzmocnienie o danej długości bądź inne rozwiązanie żeby tak ułożyć płatwie aby miały dany zakład za podporą? Czy tych zakładów nie trzeba obracać półkami węższymi i szerszymi żeby weszły w siebie?
2. Zrobić do tych płatwi stolik montażowy
3. Potrzebuję w przęśle jeden tężnik w postaci pręta fi 16 skręcanego śrubami obustronnie.

Wiem, że trochę dużo tego ale mam nadzieję, że ktoś życzliwy pomoże.

thomas126
Posty: 84
Rejestracja: 09 paź 2017, 09:21

Re: płatwie zetowe

Post autor: thomas126 » 06 mar 2018, 15:50

Ktoś coś podpowie, pomorze?

JerzyCP
Posty: 129
Rejestracja: 16 mar 2017, 10:14

Re: płatwie zetowe

Post autor: JerzyCP » 07 mar 2018, 12:31

thomas126 pisze:Witam, mam pytanko dotyczące płatwi z zetek. Z pewnych przyczyn nie mogłem skorzystać z makra płatwi. Rozstawiałem płatwie ręcznie w wybranych miejscach. Odsunąłem je o 5 mm od rygla. I teraz zaczynają się schody:
1. Jak zrobić żeby podzielić płatwie w przęsłach (to wiem) i dać wzmocnienie o danej długości bądź inne rozwiązanie żeby tak ułożyć płatwie aby miały dany zakład za podporą? Czy tych zakładów nie trzeba obracać półkami węższymi i szerszymi żeby weszły w siebie?
2. Zrobić do tych płatwi stolik montażowy
3. Potrzebuję w przęśle jeden tężnik w postaci pręta fi 16 skręcanego śrubami obustronnie.

Wiem, że trochę dużo tego ale mam nadzieję, że ktoś życzliwy pomoże.
Trochę ogólne pytania... i nie bardzo wiadomo czy dotyczą AS czy systemów płatwi zimnogiętych!?

Spróbuję jednak coś odpowiedzieć:
Ad. 1
W większości systemów płatwie mają różne szerokości półek i trzeba je obracać przy połączeniach na zakład.
Są dwa podejścia do typowego otworowania płatwi przy połączeniu na zakład:
a. np. Pruszyński - dla każdej różnej grubości płatwi... są różne odległości otworu na śrubę od lica zewnętrznego półki płatwi
P1.png
P2.png
b. np. METSEC - odległości otworów od zewnętrznych półek są sztywno narzucone np. dla płatwi H=202mm odległość od szerszej półki wynosi 44mm a od węższej 42mm
M1.png
M1.png (18.33 KiB) Przejrzano 688 razy
Osobiście... preferuję podejście METSEC - bo w modelu wycentruję otwory na śruby i już nie ruszam pozycji płatwi niezależnie od ich grubości.
Na montażu otwory są minimalnie przesunięte, ale otwory fi 18 są większe o 2mm od śrub M16 i nie ma problemu z osadzeniem śrub.

Ad. 2
Modelujesz wspornik spawany lub śrubowany w AS wg wzorów np. Pruszyński lub METSEC.
P3.png
M3.png
Ad. 3
Było takie pytanie na forum AS Autodesku... i tak wprost w AS nie da się tego zrobić.
Można użyć części specjalnych lub makra dla płatwi - https://forums.autodesk.com/t5/advance- ... rue#M15953

Jurek

thomas126
Posty: 84
Rejestracja: 09 paź 2017, 09:21

Re: płatwie zetowe

Post autor: thomas126 » 08 mar 2018, 08:40

Ok, dzięki Jurek. Jak zwykle wyczerpująca odpowiedź. Myślę, że chyba trzeba Autodesk pogonić do roboty. Jak to możliwe, że nie ma makra tężników płatwi? Przecież to jest bardzo często stosowane rozwiązanie.
czyli trzeba radzić sobie samemu z tym problemem.

Ok. Jeszcze raz dzięki.

hakai
Posty: 36
Rejestracja: 22 lut 2018, 08:45

Re: płatwie zetowe

Post autor: hakai » 05 kwie 2018, 09:16

Dołączę się żeby nie tworzyć nowego tematu. Korzystam z systemu Metlap
Obrazek

Wg Metsec otwory powinno się centrować na zetownikach niezależnie od grubości jednak w Asteel mam problem z płatwiami założonymi na siebie. Korzystając z makra płatwi z zakładem wysokośc otworów można definiować od belki bądź dołu płatwi lecz przy płatwiach założonych na siebie otwory na jednej z płatwi będą wyżej bądź niżej o jej grubość w zależności od zakładania. W jaki sposób wycentrować otwory w takim przypadku?

thomas126
Posty: 84
Rejestracja: 09 paź 2017, 09:21

Re: płatwie zetowe

Post autor: thomas126 » 05 kwie 2018, 10:02

Z tego co wiem nie da się, to jest to o czym pisałem wcześniej. Nie wiem czy u was też tak jest ale korzystając z tego makra z zakładkami program źle ustawia wstawkę. profil nachodzi na profil. Makro jest niedopracowane. Dlatego mogą być błędy i u Ciebie.

hakai
Posty: 36
Rejestracja: 22 lut 2018, 08:45

Re: płatwie zetowe

Post autor: hakai » 05 kwie 2018, 11:36

Znalazłem na to sposób, dość czasochłonny ale nic innego nie przychodzi mi do głowy na ten moment. Dodałem ręcznie zetowniki, zamiast zakładać je na siebie nałożyłem je "w siebie" w ten sposób zetowniki są na jednej wysokości i po wstawieniu makra łączącego dwie płatwie z zakładem otwory są wycentrowane tak jak w normach Metsec. Oczywiście kontrola błędów występuje ale to ignoruje bo to świadomy błąd. Jak ktoś wymyśli bardziej zautomatyzowany sposób będę bardzo wdzięczny :roll:

thomas126
Posty: 84
Rejestracja: 09 paź 2017, 09:21

Re: płatwie zetowe

Post autor: thomas126 » 06 kwie 2018, 11:06

Mógłbyś załączyć jakieś zdjęcia z tego?

JerzyCP
Posty: 129
Rejestracja: 16 mar 2017, 10:14

Re: płatwie zetowe

Post autor: JerzyCP » 06 kwie 2018, 14:17

hakai pisze:Znalazłem na to sposób, dość czasochłonny ale nic innego nie przychodzi mi do głowy na ten moment. Dodałem ręcznie zetowniki, zamiast zakładać je na siebie nałożyłem je "w siebie" w ten sposób zetowniki są na jednej wysokości i po wstawieniu makra łączącego dwie płatwie z zakładem otwory są wycentrowane tak jak w normach Metsec. Oczywiście kontrola błędów występuje ale to ignoruje bo to świadomy błąd. Jak ktoś wymyśli bardziej zautomatyzowany sposób będę bardzo wdzięczny :roll:
Jeżeli chcesz spełnić w 100% wytyczne METSEC... to nie do końca się Twój sposób sprawdzi.
Według wytycznych METSEC - np. dla płatwi zetowej o wysokości 202mm - odległość otworu fi 18mm od szerszej półki powinna wynosić 44mm a od węższej 42mm, zaś odległość pomiędzy tymi otworami powinna wynosić 116mm.
Rozstaw wzajemny otworów wynika prawdopodobnie z rozstawu trzpieni w stosowanych matrycach używanych do wybijania otworów w tych profilach.
Odległości od szerszej i węższej półki są zróżnicowane, tak aby po obróceniu i nałożeniu płatwi na zakład otwory były jak najbardziej dopasowane - idealnie się zgrają dla grubości ścianki 2,0mm a dla innych grubości przesunięcie otworów mieści się w granicach tolerancji otworów (śruby M16 - otwory fi18).
Ja rysuję płatwie w jednej linii, a jeżeli są łączone na zakład to co drugą obracam o 180 stopni i odsuwam po lokalnym Z o 2mm (zakładka "Położenie") - wtedy otwory są zgrane idealnie, środniki przylegają do siebie na styk a półki są przesunięte o dokładnie 2mm.
Przy tym sposobie, płatwie się trochę przenikają gdy któraś z nich ma ścianki grubości większej od 2mm.
Jeżeli się chce uniknąć przenikania płatwi (ryglówki) z akcesoriami... to można sobie zadać również odsunięcie od osi systemowej profilu w drugim kierunku - ale i tak nie da się wszystkiego zamodelować "Tip-Top" w 100% bo to wynika z łączenia na zakład od góry i w bok "ścianka do ścianki" a przy optymalizacji środkowe przęsła mają cieńsze ścianki niż skrajne itd.

Jurek

hakai
Posty: 36
Rejestracja: 22 lut 2018, 08:45

Re: płatwie zetowe

Post autor: hakai » 12 kwie 2018, 12:54

Jerzy jeśli znajdziesz wolną chwilę mógłbyś stworzyć dla mnie kilka zetowników założonych na siebie z połączeniem dla przykładu i udostępnić plik dwg do sieci? Bardzo mi to pomoże.

JerzyCP
Posty: 129
Rejestracja: 16 mar 2017, 10:14

Re: płatwie zetowe

Post autor: JerzyCP » 12 kwie 2018, 14:05

hakai pisze:Jerzy jeśli znajdziesz wolną chwilę mógłbyś stworzyć dla mnie kilka zetowników założonych na siebie z połączeniem dla przykładu i udostępnić plik dwg do sieci? Bardzo mi to pomoże.
Ja tak to robię - jak w załączonym przykładzie...

Jurek
Załączniki
METSEC Z202 overlap.dwg
(59.85 KiB) Pobrany 31 razy

ODPOWIEDZ