Witam,
Mam problem polegający na tym, że projektuję właśnie w Civilu przebudowę drogi polegającą na wbudowaniu nakładki 8cm i ze względu na niedokładność modelu terenu na profilu nie jestem w stanie zamodelować drogi tak by faktycznie wyglądało to wiarygodnie.
Droga w terenie jest praktycznie nieuszkodzona i równa. Geodeta namierzył punkty co około 30 m, ale po wprowadzeniu punktów do modelu pojawiają się lokalnie "górki". Ograniczyłem ten błąd przez poprowadzenie trzech linii charakterystycznych (w osi i po obu krawędziach jezdni) i stworzenie nowej powierzchni opartej na tych liniach, ale dalej mogłoby być lepiej. Miejscami z profilu wynika, że należy zrobić nakładkę 20 cm, a miejscami pocienić konstrukcję o kilka cm.
Zastanawiam się czy powinienem w ogóle przejmować się tym błędem czy poprowadzić niweletę na profilu tak jak każe zdrowy rozsądek a wykonawca tak czy inaczej sfrezuje 2 cm i wykona 8 cm nakładki (i podniesie istniejącą niweletę o 6 cm na całej długości).
Profil i poprzeczki przy projektowaniu nakładki
Moderator: Radosław Wiśniewski
Re: Profil i poprzeczki przy projektowaniu nakładki
Warto sprawdzić stworzoną powierzchnie poprzez wnikliwą analizę utworzonych trójkątów w tej powierzchni.
Prawdopodobnie jest zbyt mało rzędnych aby odzwierciedlić istniejący stan nawierzchni, jednak pokazując na profilu że jest aż 20cm nakładki ( co jest niemożliwe do wykonania ) a pisząc że i tak ma być 6 to spora rozbieżność.
Proponuje pokazać ten teren, być może coś nie tak z tymi liniami charakterystycznymi.
Prawdopodobnie jest zbyt mało rzędnych aby odzwierciedlić istniejący stan nawierzchni, jednak pokazując na profilu że jest aż 20cm nakładki ( co jest niemożliwe do wykonania ) a pisząc że i tak ma być 6 to spora rozbieżność.
Proponuje pokazać ten teren, być może coś nie tak z tymi liniami charakterystycznymi.
Re: Profil i poprzeczki przy projektowaniu nakładki
Linie charakterystyczne wydaje mi się, że są OK, bo powierzchnia utworzona z linii jest w widoku profilu prawie identyczna do powierzchni z punktów. Ma tylko trochę mniej rzędnych w "górkach" i wygląda trochę lepiej.
Raczej błąd może wynikać z niedokładności punktów, ale nie mam możliwości wysłać geodety jeszcze raz i domierzyć gęściej.
Przeanalizuję faktycznie jeszcze raz siatkę trójkątów, może coś wyłapię. Chociaż wpadłem jeszcze na jeden pomysł, trochę oszukany ale lepiej wygląda - poprowadziłem drugi profil wg tej samej osi, ale po linii terenu istniejącego z powierzchni. Wygładziłem ręcznie uchwytami w miejscach największych błędów, nadałem mu styl terenu istniejącego i zbudowałem na jego bazie drugi korytarz. Teraz wygląda to wizualnie dużo lepiej, ale tak jak mówię - jest trochę oszukane.
Raczej błąd może wynikać z niedokładności punktów, ale nie mam możliwości wysłać geodety jeszcze raz i domierzyć gęściej.
Przeanalizuję faktycznie jeszcze raz siatkę trójkątów, może coś wyłapię. Chociaż wpadłem jeszcze na jeden pomysł, trochę oszukany ale lepiej wygląda - poprowadziłem drugi profil wg tej samej osi, ale po linii terenu istniejącego z powierzchni. Wygładziłem ręcznie uchwytami w miejscach największych błędów, nadałem mu styl terenu istniejącego i zbudowałem na jego bazie drugi korytarz. Teraz wygląda to wizualnie dużo lepiej, ale tak jak mówię - jest trochę oszukane.
Re: Profil i poprzeczki przy projektowaniu nakładki
sid, myślę, że poradziłeś sobie w najlepszy sposób, nie da się odwzorować terenu w 100% i dlatego nazywa się to modelem
nie ma co szaleć z dodatkowymi domiarami od geodety,
te górki, które Ci wychodzą, to nie przypadkiem z jakiś dodatkowych punktów?
czy linia trasowania pokrywa się z linią charakterystyczną środka jezdni? te górki to może być też "przeskok" pomiędzy trójkątami (wspólny bok dwóch sąsiadujących trójkątów)
nie ma co szaleć z dodatkowymi domiarami od geodety,
te górki, które Ci wychodzą, to nie przypadkiem z jakiś dodatkowych punktów?
czy linia trasowania pokrywa się z linią charakterystyczną środka jezdni? te górki to może być też "przeskok" pomiędzy trójkątami (wspólny bok dwóch sąsiadujących trójkątów)
Re: Profil i poprzeczki przy projektowaniu nakładki
Tak, linia trasowania pokrywa się prawie idealnie z linią charakterystyczną środka jezdni (jedyne, małe różnice pojawiają się na łukach, ale nie ma to znaczenia).
Sądzę że te uskoki wynikają nie tyle z dodatkowych punktów na drodze co z punktów znajdujących się poza drogą (w rowie, na skarpie), które tworząc dodatkowe trójkąty w siatce o krawędziach prostopadłych do osi zaburzają model terenu.
Ale też wydaje mi się, że moje rozwiązanie jest całkiem dobre. Póki co na tym opieram projekt.
Sądzę że te uskoki wynikają nie tyle z dodatkowych punktów na drodze co z punktów znajdujących się poza drogą (w rowie, na skarpie), które tworząc dodatkowe trójkąty w siatce o krawędziach prostopadłych do osi zaburzają model terenu.
Ale też wydaje mi się, że moje rozwiązanie jest całkiem dobre. Póki co na tym opieram projekt.