Profil i poprzeczki przy projektowaniu nakładki

Na tym forum dyskusyjnym rozmawiamy o wszystkim co jest związane z programem Autodesk Civil 3D.

Moderator: Radosław Wiśniewski

ODPOWIEDZ
sid
Posty: 5
Rejestracja: 20 paź 2015, 09:04

Profil i poprzeczki przy projektowaniu nakładki

Post autor: sid »

Witam,

Mam problem polegający na tym, że projektuję właśnie w Civilu przebudowę drogi polegającą na wbudowaniu nakładki 8cm i ze względu na niedokładność modelu terenu na profilu nie jestem w stanie zamodelować drogi tak by faktycznie wyglądało to wiarygodnie.
Droga w terenie jest praktycznie nieuszkodzona i równa. Geodeta namierzył punkty co około 30 m, ale po wprowadzeniu punktów do modelu pojawiają się lokalnie "górki". Ograniczyłem ten błąd przez poprowadzenie trzech linii charakterystycznych (w osi i po obu krawędziach jezdni) i stworzenie nowej powierzchni opartej na tych liniach, ale dalej mogłoby być lepiej. Miejscami z profilu wynika, że należy zrobić nakładkę 20 cm, a miejscami pocienić konstrukcję o kilka cm.
Zastanawiam się czy powinienem w ogóle przejmować się tym błędem czy poprowadzić niweletę na profilu tak jak każe zdrowy rozsądek a wykonawca tak czy inaczej sfrezuje 2 cm i wykona 8 cm nakładki (i podniesie istniejącą niweletę o 6 cm na całej długości).
MC3D
Posty: 24
Rejestracja: 07 sie 2014, 07:17

Re: Profil i poprzeczki przy projektowaniu nakładki

Post autor: MC3D »

Warto sprawdzić stworzoną powierzchnie poprzez wnikliwą analizę utworzonych trójkątów w tej powierzchni.
Prawdopodobnie jest zbyt mało rzędnych aby odzwierciedlić istniejący stan nawierzchni, jednak pokazując na profilu że jest aż 20cm nakładki ( co jest niemożliwe do wykonania ) a pisząc że i tak ma być 6 to spora rozbieżność.

Proponuje pokazać ten teren, być może coś nie tak z tymi liniami charakterystycznymi.
sid
Posty: 5
Rejestracja: 20 paź 2015, 09:04

Re: Profil i poprzeczki przy projektowaniu nakładki

Post autor: sid »

Linie charakterystyczne wydaje mi się, że są OK, bo powierzchnia utworzona z linii jest w widoku profilu prawie identyczna do powierzchni z punktów. Ma tylko trochę mniej rzędnych w "górkach" i wygląda trochę lepiej.
Raczej błąd może wynikać z niedokładności punktów, ale nie mam możliwości wysłać geodety jeszcze raz i domierzyć gęściej.
Przeanalizuję faktycznie jeszcze raz siatkę trójkątów, może coś wyłapię. Chociaż wpadłem jeszcze na jeden pomysł, trochę oszukany ale lepiej wygląda - poprowadziłem drugi profil wg tej samej osi, ale po linii terenu istniejącego z powierzchni. Wygładziłem ręcznie uchwytami w miejscach największych błędów, nadałem mu styl terenu istniejącego i zbudowałem na jego bazie drugi korytarz. Teraz wygląda to wizualnie dużo lepiej, ale tak jak mówię - jest trochę oszukane.
doradora
Posty: 105
Rejestracja: 15 lut 2012, 14:09

Re: Profil i poprzeczki przy projektowaniu nakładki

Post autor: doradora »

sid, myślę, że poradziłeś sobie w najlepszy sposób, nie da się odwzorować terenu w 100% i dlatego nazywa się to modelem
nie ma co szaleć z dodatkowymi domiarami od geodety,
te górki, które Ci wychodzą, to nie przypadkiem z jakiś dodatkowych punktów?
czy linia trasowania pokrywa się z linią charakterystyczną środka jezdni? te górki to może być też "przeskok" pomiędzy trójkątami (wspólny bok dwóch sąsiadujących trójkątów)
sid
Posty: 5
Rejestracja: 20 paź 2015, 09:04

Re: Profil i poprzeczki przy projektowaniu nakładki

Post autor: sid »

Tak, linia trasowania pokrywa się prawie idealnie z linią charakterystyczną środka jezdni (jedyne, małe różnice pojawiają się na łukach, ale nie ma to znaczenia).
Sądzę że te uskoki wynikają nie tyle z dodatkowych punktów na drodze co z punktów znajdujących się poza drogą (w rowie, na skarpie), które tworząc dodatkowe trójkąty w siatce o krawędziach prostopadłych do osi zaburzają model terenu.
Ale też wydaje mi się, że moje rozwiązanie jest całkiem dobre. Póki co na tym opieram projekt.
ODPOWIEDZ