Witam wszystkich.
od jakiegoś czasu zajmuję się obliczaniem mas ziemnych w civil 3d hal itp obiektów. Dostałem nowe zadanie z którym mam problem. Szukałem wszędzie i nie mogę znaleźć prostego rozwiązania a mianowicie obliczenie mas ziemnych parkingów. Poniżej opisze jak ja to robię i z czym nie mogę sobie poradzić.
Mój sposób który wg mnie jest bardzo szybki oraz dokładny.
Obrobione pkt-y z tachimetru importuje do civila. Po dołączeniu rysunku i przeskalowaniu widzę gdzie jest jaka wysokość.
Tworze 2 powierzchnię pkt-ów tachimetru oraz powierzchni projektowanej. Dodaję obwiednie do powierzchni. Obniżam powierzchnie i mam wynik humusu i gr. konstrukcji. itd. ( wiem ile jest m3 humusu ( czy jest wywóz czy nasyp ) ile m2 powierzchni.
A jak obliczyć masy ziemne parkingu?
Gdzie muszę wziąć pod uwagę gr konstrukcji. Różne rzędne wysokości miejsc parkingowych.
Jak najprościej to obliczyć?
np. parking - 100 miejsc parkingowych po 20 w jednym rzędzie rozdzielony drogą.
Gr. konstrukcji parkingu jest inna niż ma droga. Różne grubości humusu.
Czy idzie zrobić to na zasadzie porównania powierzchni?
Tworzę powierzchnię 5 osobnych miejsc parkingowych jako jedną powierzchnię którą mogę następnie porównywać z aktualnymi rzędnymi terenu.
Jeden parking mogę obniżyć o daną gr. konstrukcji oraz humusu.
Bo nie chciał bym tworzyć tyle powierzchni ile jest miejsc parkingowych oraz dróg.
Proszę was o pomoc
Mam nadzieję że w miarę jasno opisałem swój problem.
Obliczenia mas ziemnych parkingu
Moderator: Radosław Wiśniewski
Re: Obliczenia mas ziemnych parkingu
Rozumiem, że masz plan z określonymi rzędnymi na krawędziach drogi i krawędziach miejsc postojowych?
Zazwyczaj takie tereny robię za pomocą korytarza, ponieważ i tak generuję sobie niwelety dróg (profile podłużne) i obliczam roboty ziemne z przekrojów poprzecznych.
Nie wiem czy potrafisz robić korytarze oraz czy dostałeś od drogowca profile dróg, jeśli nie, to pozostaje robić "placki" powierzchni:
- Na każde podane w przykładzie 20 miejsc postojowych osobna powierzchnia (jak przylegają do siebie to 40 miejsc) oraz na każdą drogę też jedna powierzchnia. Powierzchnie muszą być połamane tak jak "mówią" rzędne.
- Wszystkie te powierzchnie obniżasz o odpowiednią grubość konstrukcji.
- Powierzchnię terenu z tachimetru obniżasz o humus.
- Porównujesz.
Ewentualnie wszystkie utworzone powierzchnie parkingów i dróg możesz połączyć w jedną nową, ale różnice głębokości parkingów i dróg mogą powodować niedokładności.
Wydaje mi się, że powyższa metoda nie będzie zbyt dokładna, ale bez niwelety parkingu nie za bardzo jest inne wyjście.
Nie wiem czy napisałam zrozumiale?
Zazwyczaj takie tereny robię za pomocą korytarza, ponieważ i tak generuję sobie niwelety dróg (profile podłużne) i obliczam roboty ziemne z przekrojów poprzecznych.
Nie wiem czy potrafisz robić korytarze oraz czy dostałeś od drogowca profile dróg, jeśli nie, to pozostaje robić "placki" powierzchni:
- Na każde podane w przykładzie 20 miejsc postojowych osobna powierzchnia (jak przylegają do siebie to 40 miejsc) oraz na każdą drogę też jedna powierzchnia. Powierzchnie muszą być połamane tak jak "mówią" rzędne.
- Wszystkie te powierzchnie obniżasz o odpowiednią grubość konstrukcji.
- Powierzchnię terenu z tachimetru obniżasz o humus.
- Porównujesz.
Ewentualnie wszystkie utworzone powierzchnie parkingów i dróg możesz połączyć w jedną nową, ale różnice głębokości parkingów i dróg mogą powodować niedokładności.
Wydaje mi się, że powyższa metoda nie będzie zbyt dokładna, ale bez niwelety parkingu nie za bardzo jest inne wyjście.
Nie wiem czy napisałam zrozumiale?