korytarz w wykopie jest zasłonięty przez teren - dlaczego?

Na tym forum dyskusyjnym rozmawiamy o wszystkim co jest związane z programem Autodesk Civil 3D.

Moderator: Radosław Wiśniewski

ODPOWIEDZ
afro1
Posty: 3
Rejestracja: 23 cze 2010, 00:49

korytarz w wykopie jest zasłonięty przez teren - dlaczego?

Post autor: afro1 »

Witam,

pracuję w Civil3d 2011. Mam 2 pytania dotyczące modelowania powierzchni i
wizualizacji korytarza, dołączyłem obrazek ilustrujący problemy.

1. Problem z wizualizacją korytarza. Otóż odcinki korytarza położone w nasypie są
widoczne w widoku 3d natomiast odcinki w wykopie znajdują się pod powierzchnią
terenu i są zasłonięte przez teksturę terenu (zaznaczone na niebiesko). Jak temu
zaradzić?

2. Zrobiłem wał w postaci nasypu zrobionego z linii nieciągłości. Załóżmy, że ma on
imitować istniejący w terenie nasyp drogowy, więc jego górna powierzchnia powinna
być płaska. U mnie pojawiają się co jakiś czas dziury i zapadnięcia tej powierzchni
(czerwone kółka). Jak sprawić, żeby wierzch tego nasypu był płaski?

Proszę o pomoc i wyjaśnienia. Z góry dzięki.
Załączniki
corridor_views.jpg
gengoral
Posty: 6
Rejestracja: 04 lis 2011, 20:05

Re: korytarz w wykopie jest zasłonięty przez teren - dlaczeg

Post autor: gengoral »

Jeśli dobrze Cię zrozumiałem to musisz skorzystać z narzędzia "edycji powierzchni". Po zaznaczeniu powierzchni narzędzie powinno być widoczne na wstążce. Do usunięcia tych trójkątów posłóż się "usuń punkt". Musisz mieć tylko włączony styl powierzchni z widocznymi punktami wysokościowymi.
andzinsan
Posty: 28
Rejestracja: 24 lip 2008, 17:15

Re: korytarz w wykopie jest zasłonięty przez teren - dlaczeg

Post autor: andzinsan »

Witam,
Primo: musisz ukryć/usunąć część terenu gdzie droga przechodzi w wykopie.
Duo: masz jakieś punkty które zaburzają Ci model terenu, usuń z definicji powierzchni te punkty, ewentualnie zmień rzędne na liniach nieciągłości, podejrzewam że miałeś model terenu i kształtując wał o którym piszesz dodałeś do powierzchni nowe linie nieciągłości, a de facto projektujesz nowy teren. Teraz masz w pewnym sensie dwie powierzchnie połączone w jedna i dlatego wychodzą Ci bzdury. Jak w pierwszym punkcie usuń z powierzchni terenu ta cześć gdzie pojawią Ci się wały lub zamodeluj wał jako osobną powierzchnię.
Pozdrawiam
Czyny NIEZAISTNIAŁE powodują katastrofalny brak następstw!
pirun
Posty: 20
Rejestracja: 01 lip 2009, 07:12
Lokalizacja: Bialystok

Re: korytarz w wykopie jest zasłonięty przez teren - dlaczeg

Post autor: pirun »

Ja bym zrobił tak.
Utwórz NOWĄ powierzchnie do której wklej powierzchnie TEREN ISTNIEJĄCY i powierzchnię GÓRA KORYTARZA.
Następnie nową powierzchnie odsuń do dołu np. o 5 cm.
Teraz jak wyświetlisz NOWĄ powierzchnie i KORYTARZ będzie wszystko OK.

pozdrawiam
afro1
Posty: 3
Rejestracja: 23 cze 2010, 00:49

Re: korytarz w wykopie jest zasłonięty przez teren - dlaczeg

Post autor: afro1 »

Dziękuję za pomoc - utworzenie nowej powierzchni i wklejenie doń pozostałych poskutkowało i wszystko wyświetliło się jak trzeba. Chciałem jednak jeszcze poprawić te zapadnięcia i dziury w wymodelowanym wale - użyłem do tego narzędzia "usuń punkt" i usuwałem punkty, które wydawały mi się zaburzać powierzchnię górną wału. O ile w wielu miejscach przyniosło to rezultaty, to pozostało jeszcze trochę takich, które trudno mi doprowadzić do porządku. Ponadto w kilku miejscach zaburzyła mi się ciągłość skarpy wykopu (zaznaczone dużym kółkiem na rysunku). Wobec tego:

1. Jak naprawić tę skarpę, aby w sposób ciągły rzutowała się na wymodelowany wał?
2. Dlaczego w miejscu przejścia z wykopu w nasyp coś jest nie tak ze skarpami? - po lewej stronie teren nachodzi aż na warstwę nawierzchni a po prawej dzieje się coś dziwnego (trójkątny element skarpy wystaje z boku i nie przylega do drogi)
3. W jaki sposób w miarę sprawnie naprawiać błędy modelowania nawierzchni tak jak np. w przypadku tego wału, gdzie jest sporo dziur i zapadnięć - tzn. na jakiej podstawie ocenić, czy punkt/linia, którą usuwam akurat jest tą złą?
Załączniki
corridor1.jpg
pirun
Posty: 20
Rejestracja: 01 lip 2009, 07:12
Lokalizacja: Bialystok

Re: korytarz w wykopie jest zasłonięty przez teren - dlaczeg

Post autor: pirun »

ad 1. Budując model terenu używałeś linii nieciągłości ? Dodaj linie nieciągłości (łącząc punkty wysokościowe) po krawędzi górnej skarpy.
ad 2. To zależy jakich podzespołów używasz do budowy korytarza. Może coś być nie tak w korytarzu (brak powierzchni docelowej) lub może zagęści częstotliwość korytarza w tym miejscu.
Może to też być wina sklejenia 2 powierzchni - bo się te powierzchnie łączą się właśnie w miejscu rzutowania do terenu. Jako coś jest nie tak z tą linią rzutowania do terenu (przejście z wykopu w nasyp) to możemy mieć taki efekt jak wcześniej z przysłanianiem korytarza powierzchnią.
Ale to takie gdybanie. Dużo niewiadomych, trudno powiedzieć coś konkretniej.
ad 3. Tak jak w p.2. Zagęszczenie korytarza, sprawdzenie korytarza (powierzchnie docelowe). Korytarz jest zbudowany z zespołów (podzespołów) i stanowi połączenie elementów tego zespołu (kodów zapisanych w podzespołach) co ileś tam metrów. Nie można usuwać poszczególnych "trójkątów" (punktów) korytarza tak jak z powierzchni.

Jeżeli chcesz zrobić wizualizację w Civilu, to uważam że nie da się uniknąć "drobnych" usterek w postaci odstających trójkątów itp. szczególnie w miejscach zmiany zespołu w korytarzu, lub jak u ciebie przechodzenia z wykopu w nasyp.
Do robienia wizualizacji są inne programy (np. 3dmax) które potrafią wykorzystać modele np. z Civila. Ale tego nie przerabiałem wiec nie wiem :P

pozdrawiam
ODPOWIEDZ