Przechylka i bledy w polskich standardach projektowych

Na tym forum dyskusyjnym rozmawiamy o wszystkim co jest związane z programem Autodesk Civil 3D.

Moderator: Radosław Wiśniewski

ODPOWIEDZ
piskorski
Posty: 10
Rejestracja: 09 sty 2006, 15:35

Przechylka i bledy w polskich standardach projektowych

Post autor: piskorski »

Witam

W jaki sposob mozna RECZNIE nadac poczatkowy i koncowy kilometr przechylki ?
Civil 3d 2007 przy projektowaniu przechylki wymaga podania pliku z wlasciwosciami przechylki. Wlasciwosci te opisane sa w polskich standardach projektowych, ktore to maja byc zgodne z Dz.U 44.
Ale nie sa... Otoz w Dz.U 44 jest pojecie minimalnej przechylki dodatkowej a standardy tego nie przewiduja przez co przejscie np. z daszka 2% na jednostronna 2% program zaklada na calej dlugosci krzywej przejsciowej jaka moze miec np. 100 metrow.
Przy szerokosci pasa ruchu 4m i obrocie wokol osi na 100 metrach dostajemy dodatkowa przechylke 0.16 a minimalna to 0.4.

Rozumiem, ze blad w "automacie" to normalnosc ale jak zmusisc Civila do zaakceptowania recznie wprowadzonych kilometrow poczatku i konca przechylki ? W oknie dialogowym wszystko mozna ladnie pozmieniac tyle tylko, ze w efekcie przechylki i tak sa nadawane tylko zgodnie z XMLem z polskimi standardami ....

Mam nadzieje, ze cos robie zle bo jesli program uniemozliwia zmiane w recznie wybranym miejscu przechylki to powazny blad moim zdaniem dyskwalifikujacy poprawna prace.

Pozdrawiam
wysoka izbo, ojcze dyrektorze
Karol
Posty: 26
Rejestracja: 02 kwie 2007, 09:03

Post autor: Karol »

tytulem uścislenia to chyba Dz .U . nr 43 a nie 44 ....
Mariusz K.
Posty: 24
Rejestracja: 23 kwie 2007, 23:53
Lokalizacja: Sosnowiec

Post autor: Mariusz K. »

Osobiście ustawiam prędkości projektowe i nie korzystam z automatu. Ręcznie wskazuje początek koniec łuku, krzywej w jakim ma być kilometrze a następnie określam przechyłkę i opis (w tym przypadku np początek max przechyłki i zakończ max przechyłkę). Miejsca zerowe również sam obliczam w excelu. A tak w ogóle to chodzi Ci raczej o dopuszczalne dodatkowe pochylenie krawędzi jezdni niż o dodatkową przechyłkę.
Automat, proste przypadki może i liczy poprawnie ale nie zapiminaj że zawsze należałoby sprawdzić to co on tam wygeneruje, a na to szoda czasu. Zresztą program głupieje w przypadku odwrotnych krzywych esowych i wyrzuca odwrotne przechyłki ;|
piskorski
Posty: 10
Rejestracja: 09 sty 2006, 15:35

Post autor: piskorski »

Mariusz K. pisze:Osobiście ustawiam prędkości projektowe i nie korzystam z automatu. Ręcznie wskazuje początek koniec łuku, krzywej w jakim ma być kilometrze a następnie określam przechyłkę i opis (w tym przypadku np początek max przechyłki i zakończ max przechyłkę). Miejsca zerowe również sam obliczam w excelu. A tak w ogóle to chodzi Ci raczej o dopuszczalne dodatkowe pochylenie krawędzi jezdni niż o dodatkową przechyłkę.
Automat, proste przypadki może i liczy poprawnie ale nie zapiminaj że zawsze należałoby sprawdzić to co on tam wygeneruje, a na to szoda czasu. Zresztą program głupieje w przypadku odwrotnych krzywych
esowych i wyrzuca odwrotne przechyłki ;|
Oczywiscie. Chodzilo o dodatkowe pochylenie krawedzi - a mi sie skrocilo do dodatkowej przechylki (powiedzmy podluznej ;-)).
Sam tez robie tabele w Excelu z miejscami zerowymi bo i latwiej o kontrole.
Wszystko fajnie, ale co zrobic jak automat juz sie zapodalo ?
Wyglada na to, ze aligment na jakim puscilo sie automat ma w nosie reczny opis przechylek i pamieta to co mu "zrobil" automat. Nawet po wyrzuceniu przechylek i wpisaniu ich calkowicie z reki pamieta po swojemu. Niestety nie pomaga zapis trasy pod inna nazwa gdyz przechylki przechodza wraz z tak zapisana.
Jedyna wyjscie to edycja nowej ?

Troche poza tymatem - masz jakies rozwiazanie na konstrukcje krzywej esowej o zadanym stosunku krzywych ? Program wstawia dwie krzywe przejsciowe miedzy luki kolowe o przeciwnych kierunkach w sobie tylko znany sposob.
W polskiej wersji element, o ktorym pisze nazywa sie "Wolne odwrócenie spirala-spirala (między dwie krzywe)".

Pozdrawiam i dzieki za rady
wysoka izbo, ojcze dyrektorze
Mariusz K.
Posty: 24
Rejestracja: 23 kwie 2007, 23:53
Lokalizacja: Sosnowiec

Post autor: Mariusz K. »

Wszystko fajnie, ale co zrobic jak automat juz sie zapodalo ?
Wyglada na to, ze aligment na jakim puscilo sie automat ma w nosie reczny opis przechylek i pamieta to co mu "zrobil" automat. Nawet po wyrzuceniu przechylek i wpisaniu ich calkowicie z reki pamieta po swojemu. Niestety nie pomaga zapis trasy pod inna nazwa gdyz przechylki przechodza wraz z tak zapisana.
Jedyna wyjscie to edycja nowej ?
W wersji 2007 SP3 wszystko działa poprawnie. Nawet w przypadku gdy przechyłki zostały obliczone z automatu to można je później dowolnie edytować lub też dodawać nowe.
Jedyny problem jaki zauważyłem (przy ręcznym wstawianiu) to taki że nie można zmienić obszaru przeechyłki.
Program wstawia dwie krzywe przejsciowe miedzy luki kolowe o przeciwnych kierunkach w sobie tylko znany sposob.
Program automatycznie wstawia krzywe przejściowe o takim samym parametrze A. Niestety nie ma możliwości ingerowania w ich parametry.

Pozdrawiam
ODPOWIEDZ